INTERVJU: BISTVENEGA POMENA STA SODELOVANJE IN SKUPNA INOVATIVNOST

INTERVJU: BISTVENEGA POMENA STA SODELOVANJE IN SKUPNA INOVATIVNOST

24. 06. 2025 | Novice

Na kratko o MOBINOV

Portugalski grozd za avtomobilsko industrijo in mobilnost MOBINOV je bil ustanovljen leta 2017 kot nacionalni avtomobilski grozd, od lani pa so vanj vključeni tudi proizvajalci dvokolesnikov in njihovi dobavitelji. Trenutno zastopa okoli 100 članov in deluje kot platforma za združevanje znanja in kompetenc v avtomobilski industriji in industriji mobilnosti, s ciljem spodbujanja konkurenčnosti in internacionalizacijo tega sektorja. Prizadeva si, da bi Portugalska postala evropska referenca na področju mobilnostnih raziskav, inovacij, oblikovanja, razvoja, proizvodnje ter testiranja izdelkov in storitev na tem področju.

Tekst: Erik Blatnik, foto: MOBINOV

Konec marca je našo državo obiskal Miguel Araújo, direktor Portugalskega grozda za avtomobilsko industrijo in mobilnost MOBINOV. Portugalska namreč želi s Slovenijo okrepiti ekonomske odnose, tudi na področju avtoindustrije. Lani sta imeli namreč obe državi le nekaj več kot 280 milijonov evrov blagovne menjave, kar je premalo, glede na to, da samo portugalski avtomobilska in motociklistična industrija skupaj letno ustvarita približno 17 milijard evrov prihodkov.

Z Araújo smo se zato pogovarjali o priložnostih Slovenije in Portugalske na področju avtomobilskih in mobilnostnih tehnologij, kje bi lahko okrepili sodelovanje, kaj lahko ena država pridobi od druge in kateri trgi so trenutno vroči. Pa tudi o nujnosti povezovanja evropskega avtomobilskega okolja in kako carine ZDA na neevropska vozila vplivajo na portugalsko avtomotoindustrijo.

Miguel Araújo (v sredini) skupaj s predsednico Slovenije Natašo Pirc Musar in predsednikom Portugalske Marcelo Rebelo de Sousa ob marčevskem obisku Slovenije.

V drugi polovici marca ste se udeležili Slovensko-portugalskega poslovnega foruma v Ljubljani. Ste bili prvič v naši državi? Kakšni so vtisi?

V veliko veselje mi je bilo sodelovati na Slovensko-portugalskem poslovnem forumu v Ljubljani. To je bil pravzaprav moj drugi obisk v Sloveniji. Prvi je bil v Novi Gorici. Tudi tokrat sem bil popolnoma navdušen nad vašo državo. Takoj sem prepoznal tri močne podobnosti s Portugalsko. Obe državi sta majhni po površini, a izjemno lepi, imamo tople in gostoljubne ljudi ter smo zelo ponosni na svojo hrano. To niso le kulturne značilnosti, so tudi del tega, kar nas povezuje in dela močne poslovne partnerje.

Forum ste izkoristili tudi za krepitev portugalsko-slovenskih avtomobilističnih vezi. Kako ocenjujte našo avtomobilsko industrijo? Kaj vam lahko ponudi?

Vzel sem si čas za preučevanje slovenske avtomobilske industrije in moram reči, da je vaša rast res impresivna, ne le po obsegu, ampak tudi po kakovosti. Ta uspeh jasno odraža močne temelje, ki ste jih v vseh teh letih zgradili, to so odlične univerze, visoko usposobljeni strokovnjaki in vrhunski raziskovalni centri. To tvori pozitiven trikotnik inovacij, v katerem učinkovito sodelujejo podjetja, javna politika in akademska sfera. Prav takšen model želimo okrepiti tudi na Portugalskem.

Na katerih področjih bi lahko naši državi sodelovali pri razvoju novih vozil in mobilnosti prihodnosti?

Skupaj lahko pokrijemo širok spekter vrednostne verige. Portugalska lahko v to sodelovanje vnese napredne proizvodne zmogljivosti, strokovno znanje na področju pametne mobilnosti in tradicijo inovacij, Slovenija pa prednosti na področju upravljanja dobavne verige in proizvodnje visokokakovostnih sestavnih delov. Skupaj se lahko razvijamo projekte raziskav in razvoja na področju materialov naslednje generacije, baterijskih tehnologij in trajnostne proizvodnje, EU konzorcije s programi kot je Horizon Europe ter skupno mednarodno širitev s ponudbo rešitev celotne vrednostne verige na tretjih trgih. Portugalska ima desetletja izkušenj v avtomobilski proizvodnji, pet proizvajalcev vozil, rastoči sektor električnih vozil, prihodnjo tovarno baterij in najbolj obetavne zaloge litija v Evropi.

Cilj MOBINOV-a je vzpostavljanje strateških partnerstev za skupni razvoj ter izmenjavo najboljših praks in vzajemnega znanja na področju avtomobilskih in mobilnostnih tehnologij.

Kaj konkretno zanima portugalska avtomobilska podjetja v Sloveniji?

Čeprav z vašimi avtomobilskimi podjetji še nismo sklenili nobenega sporazuma, smo naredili pomemben prvi korak. Prehod na elektrifikacijo, digitalizacijo in nove modele mobilnosti zahteva stalno sodelovanje med razvijalci tehnologij, to je akademsko sfero, izvajalci oziroma industrijo in oblikovalci politik. Mobinov ima ključno vlogo pri usklajevanju teh sil. Naš cilj je vzpostaviti strateška partnerstva, ki podpirajo skupni razvoj, izmenjavo najboljših praks in vzajemno izmenjavo znanja. Zato ACS Slovenski avtomobilski grozd postavljam pred izziv, da skupaj z nami oblikuje modele sodelovanja, ki bodo obema ekosistemoma prinesli pravo vrednost in koristi.

Povezovanje v Evropi je zdaj verjetno pomembnejše kot kadarkoli. Nekako bo ali so že k temu pripomogle napovedane carine ZDA. Kako ti ukrepi vplivajo na portugalsko avtomobilsko industrijo?

Ameriške carine so nedvomno okrepile potrebo po močnejšem notranjem evropskem sodelovanju in odpornosti dobavne verige. Čeprav je neposredna izpostavljenost Portugalske ameriškemu trgu v primerjavi z Nemčijo ali Francijo omejena, se učinki širijo po vsej evropski vrednostni verigi. Zato so pobude, kot so tesnejše vezi med Portugalsko in Slovenijo, ključnega pomena tako za krepitev notranje konkurenčnosti kot tudi ustvarjanje bolj uravnoteženih alternativ znotraj same Evrope.

V Sloveniji kot majhnem gospodarstvu s prebojnimi in inovativnimi nišnimi izdelki in rešitvami poleg krepitve na tradicionalnih evropskih tržiščih, kot sta Nemčija in Francija, iščemo tudi poslovne priložnosti drugje po svetu. Kitajska, Indija in Saudova Arabija so le ene izmed aktualnih držav. Se tudi vi obračate na te trge?

Da, vsekakor. Portugalska podjetja že raziskujejo priložnosti za rast na neevropskih trgih, kot so Kitajska, Indija in zalivska regija. Te regije doživljajo hitro rast in urbanizacijo, zato so perspektivna področja za razvoj rešitev pametne mobilnosti, izvoz sestavnih delov in tehnološko usmerjenih storitev. Naša strategija internacionalizacije vključuje te cilje in z veseljem jih raziskujemo v sodelovanju s partnerji, kot je Slovenija.

Kje vidite priložnosti na teh tržiščih in v katerih segmentih avtomobilske industrije?

Največje priložnosti so v razvoju alternativnih pogonskih sklopov, ne le za električna vozila, ampak tudi za vodik, bioplin in e-goriva. Potem je tu krožno gospodarstvo ter ponovna uporaba in recikliranje sestavnih delov za zmanjšanje odvisnosti od surovin, pa povezana in avtonomna mobilnost z uporabo umetne inteligence in podatkov za povečanje varnosti, učinkovitosti in uporabniške izkušnje. In pa še reindustrializacija, to je vrnitev ključnih proizvodnih linij nazaj v Evropo za zagotovitev dobavnih verig. Na vseh teh področjih sta bistvenega pomena sodelovanje in skupna inovativnost.

Portugalci prihodnost vidijo v razvoju alternativnih pogonskih sklopov, krožnem gospodarstvu, povezani in avtonomni mobilnosti ter reindustrializaciji.

V katero smer menite se bo razvijala mobilnost in vozila v prihodnosti? Je res edina smer elektrifikacija, kot radi nekateri poudarjajo, ali motor z notranjim zgorevanjem še ni rekel zadnje?

Električna mobilnost ni prihodnost, ampak je že sedanjost. Ne smemo izgubljati časa z dvomi o njej. Namesto tega jo moramo sprejeti in na njej zgraditi močnejšo in bolj zeleno prihodnost. Kljub temu motorji z notranjim izgorevanjem ne bodo izginili čez noč. Pričakuje se, da bo poraba fosilnih goriv dosegla vrh okoli leta 2030, nato pa se bo postopoma zmanjševala. Medtem pa bodo v raznolikem okolju mobilnosti svoj prostor našle tudi druge rešitve, kot sta vodik in biometan.

Kje pa vidite Slovenijo in Portugalsko v prihodnosti, zlasti na področju avtomobilske industrije, pa tudi drugod? Zdaj naše sodelovanje ni ravno na visokem nivoju. Lani smo imeli 283 milijonov € skupne blagovne menjave, medtem ko smo imeli z Nemčijo kar več kot 14,5 milijarde €.

Portugalska in Slovenija sta prilagodljivi in inovativni gospodarstvi, močno osredotočeni na trajnost in digitalizacijo. Zaradi tega sta naravni partnerici za industrije, usmerjene v prihodnost. Še pomembneje pa je, da ima lahko Slovenija strateško vlogo kot vstopna točka za portugalska podjetja, ki se želijo približati srednjeevropskim proizvajalcem originalne opreme. Več portugalskih podjetij že vlaga v vzhodno Evropo in tu Slovenija jasno izstopa kot konkurenčna in stabilna možnost. Ponuja lahko bližino velikih proizvajalcev, pomaga racionalizirati dobavne verige in celo dodati vrednost izdelkom z naprednimi zmogljivostmi in pametno lokalizacijo. Čas je, da ta potencial strukturirano raziščemo in grozdi imajo lahko pri tem ključno vlogo.

**** 

Dodatne informacije: SRIP ACS+, Erik Blatnik, 01/ 236 17 35, erik.blatnik@acs-giz.si 

_______________________________________________________________________________________________________________

Avtomobilska industrija v Sloveniji prispeva okvirno 10% k bruto družbenemu proizvodu ter več kot 20 % k slovenskemu izvozu, vsi člani SRIP ACS+ pa, vključujoč vsa področja mobilnosti, prispevajo k bruto družbenemu proizvodu več kot 17 %. V slovenski avtomobilski industriji deluje več kot 100 dobaviteljev 1. in 2. nivoja in več kot 600 poddobaviteljev nižjih nivojev dobaviteljske verige. Poleg tega pa več kot 25 % vseh nagrajenih inovacij Gospodarske zbornice Slovenije izhaja iz avtomobilske industrije.

 

Nazaj

Aktualni dogodki ... Vsi dogodki

Ni zadetkov za prikaz